As dimensões múltiplas do comprometimento organizacional: um estudo na ECT/MG



Main Article Content

Mariana Lima Bandeira
Antônio Luiz Marques
Ricardo Teixeira Veiga

Abstract

The Human Resource Management - HRM, in fact, tries to influence the commitment in the workplace, and this attachment may assume multiple means, that are examined here as the links that workers have been established between the various forms of commitment and organizational behavior. So, the main purpose of this paper is to test the Meyer and Allen (1984, 1991, 1997) three-component model in a public company of Brazil, looking over how it could appear in that context. At the end of this research some other patterns of commitment in the workplace were discovered, showing a new perspective in organizational researches.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Bandeira, M. L., Marques, A. L., & Veiga, R. T. (1). As dimensões múltiplas do comprometimento organizacional: um estudo na ECT/MG. Journal of Contemporary Administration, 4(2), 133-157. https://doi.org/10.1590/S1415-65552000000200008
Section
Articles
Author Biographies

Mariana Lima Bandeira, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora Assistente do Curso de Administração da UniverCidade, com interesse em pesquisa na área de comportamento organizacional.

Antônio Luiz Marques, Aston University

Ph.D. em Administração de Recursos Humanos e Organizações pela Aston University, UK. Chefe do Departamento de Ciências Administrativas e Professor Adjunto do Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração da Universidade Federal de Minas Gerais. Suas áreas de interesse em pesquisa são comportamento organizacional, pesquisa mercadológica, competitividade e comportamento do consumidor, tecnologias de gestão. 

Ricardo Teixeira Veiga, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Marketing e Administração Estratégica e Doutorando em Administração na Universidade Federal de Minas Gerais. Professor Assistente do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Minas Gerais. Suas áreas de interesse em pesquisa são marketing, validação de escalas e setor de serviços.