Lealdade à marca e sensibilidade ao preço: um estudo da escolha da marca pelo consumidor



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Delane Botelho
André Torres Urdan

Abstract

This empirical paper applies scanner panel data to estimate brand choice price-elasticities for two groups of households: loyal and non-loyal consumers to a brand of a consumer good. The main objective is to verify differences in price sensitiveness among those consumers when they choose brands. The method of Maximum Likelihood and the approach of utility maximization are used to estimate the mixed logit model with two types of parameter vectors: household characteristics and brand attributes. The results show that differences in price elasticities among consumers vary according to each brand, implying that marketing managers can take more effective decisions when considering household characteristics and brand attributes. Such analysis can be helpful for the Brazilian retail sector, as the availability of scanner data has been increasing since last decade.

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How to Cite
Botelho, D., & Urdan, A. T. (1). Lealdade à marca e sensibilidade ao preço: um estudo da escolha da marca pelo consumidor. Journal of Contemporary Administration, 9(4), 163-180. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000400009
Section
Articles
Author Biographies

Delane Botelho, Fundação Getulio Vargas

Doutor e Mestre em Administração de Empresas pela Escola de Administração de Empresas de São Paulo (EAESP-FGV). Professor adjunto da Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas (EBAPE-FGV). Suas áreas de interesse em pesquisa são preço sob a ótica mercadológica e modelos de escolha do consumidor.

André Torres Urdan, Universidade de São Paulo

Doutor em Administração de Empresas pela Universidade de São Paulo. Professor adjunto da Escola de Administração de Empresas de São Paulo (EAESP-FGV). Suas áreas de interesse em pesquisa são o preço sob a ótica mercadológica e o desenvolvimento de novos produtos.