Contribuição da gestão de operações para a internacionalização de empresas



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Ely Laureano Paiva
Astor Eugênio Hexsel

Abstract

International markets have been a challenge for Brazilian companies. This article analyzes the process of entrance in international markets from an operations-based perspective based on multiple case studies. We discuss the decisions that take place along the operations value chain (OVC), following stage and strategic choice logics. The cases indicate different decisions in the OVC's activities, according to the company's insertion in international markets. The OVC's activities ranges supply, R&D, manufacturing, distribution and services. The results suggest that learning is the first objective for companies in the initial stages of internationalization. On the other hand, there are evidences that the geographic expansion of international activities is based on strategic choices along the OVC, when companies are in the most advanced stages of internationalization.

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How to Cite
Paiva, E. L., & Hexsel, A. E. (1). Contribuição da gestão de operações para a internacionalização de empresas. Journal of Contemporary Administration, 9(4), 73-95. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000400005
Section
Articles
Author Biographies

Ely Laureano Paiva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do PPG-Administração na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Suas áreas de interesse em pesquisa são estratégia de operações, operações de serviços e operações internacionais.

Astor Eugênio Hexsel, Universidade de São Paulo

Doutor em Administração de Empresas pela USP. Professor do PPG-Administração na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Consultor de empresas. Suas áreas de interesse em pesquisa são estratégia, competitividade de PME's, internacionalização de empresas.