Cultura e mudança organizacional: o caso TELERJ



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Sylvia Constant Vergara
Mario Couto Soares Pinto

Abstract

From all segments of the economy affected by the globalization uncertainty and by the needs for changing, one stays in the focus of the international concerns, because of its profit and strategical potentials: telecommunications. Among the subsidiaries of Telecomunicações Brasileiras S.A. -Telebrás lays Telecomunicações do Rio de Janeiro - Telerj, one of the oldest and most important of the entire system. This paper attemtps to associate the Telerj cultural standards with its expected behavior in view of a new and hostile environment. To reach this goal, it has used a bibliographic and a field research, where about 25% of the management corps has been interwied and about 75% of this group received and answered a questionnaire. This paper shows that the culture of Telerj is rather directive, where keeping the order is more important than creating new conditions, and concludes listing some difficulties in starting an adaptative process to succeed in the new environment.

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How to Cite
Vergara, S. C., & Pinto, M. C. S. (1). Cultura e mudança organizacional: o caso TELERJ. Journal of Contemporary Administration, 2(2), 63-84. https://doi.org/10.1590/S1415-65551998000200005
Section
Articles
Author Biographies

Sylvia Constant Vergara, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora dos Cursos de Doutorado e Mestrado do Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, e dos Cursos de Mestrado e Especialização da Escola Brasileira de Administração Pública da Fundação Getúlio Vargas do Rio de Janeiro. Suas áreas de interesse em pesquisa são organizações brasileiras, relações organizacionais e interpessoais, gestão da mudança, desenvolvimento organizacional e gerencial.

Mario Couto Soares Pinto, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Mestre em Administração de Empresas e Especialista em Filosofia Contemporânea pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor do Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Suas áreas de interesse em pesquisa são organizações brasileiras, gestão da mudança e cultura organizacional.Â