Continuidade da ação internacional, características da empresa e obstáculos percebidos: um estudo na indústria brasileira de calçados



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Mônica de Carvalho
Angela da Rocha

Abstract

This study aimed at testing the existence of a relationship between early perception of export barriers and the continuity of a firm's export activity. It also intended to verify whether certain company characteristics were related to export continuity. Secondary data obtained from COPPEAD's Export Data File was used. The data was collected in 1978 by a survey with 114 Brazilian manufacturers and exporters of footwear. Data on perceived barriers to exporting and firm characteristics were selected from the file. Export volumes in the years 1980, 1990 and 1994 were collected from other sources. Linear discriminant analysis was used to test the null hypotheses. Results showed that the perception of export barriers and certain firm characteristics would have made possible to predict, with reasonable acuracy, in 1978, which companies would continue to export and which would fail.

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How to Cite
Carvalho, M. de, & Rocha, A. da. (1). Continuidade da ação internacional, características da empresa e obstáculos percebidos: um estudo na indústria brasileira de calçados. Journal of Contemporary Administration, 2(2), 23-39. https://doi.org/10.1590/S1415-65551998000200003
Section
Articles
Author Biographies

Mônica de Carvalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Pós-Graduada em Administração Pública pela Scuola Superiore della Publica Amministrazione, Itália, e Bacharel em Administração de Empresas e em Engenharia Civil pela Universidade Mackenzie. Auditora Fiscal do Tesouro Nacional. Sua área de interesse em pesquisa é negócios internacionais. 

Angela da Rocha, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Ph.D em Administração pela Universidad de Navarra, Espanha, Mestre em Administração e Bacharel em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Titular da área de Marketing no Instituto de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Pesquisadora do CNPq, além de Membro do Consortium for International Marketing Research. Suas áreas de interesse em pesquisa são negócios internacionais, impacto da cultura na gerência, estratégia de marketing e varejo.