Afiliação religiosa e empreendedorismo étnico: o caso dos brasileiros nos Estados Unidos



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Ana Cristina Braga Martes
Carlos L. Rodriguez

Abstract

This work discusses the relationships between ethnic entrepreneurship and membership in churchaffiliated social networks in immigrant communities. While the impact of social networks on ethnic entrepreneurial processes has been receiving attention in the literature, the effects of membership in religious organizations are still a relatively under-researched topic. The present study shows that the differences in the structure and funding of the churches, in the roles of their clergy, and in the content of their discourses are important factors to be considered while studying the impact of religion on ethnic entrepreneurship. The analysis is illustrated with qualitative data obtained in Brazilian communities in the U.S and suggests that Protestant churches create a more favorable environment for ethnic entrepreneurship. Our goal is to call the attention of Brazilian researchers to the importance of ethnicity and religious networks in entrepreneurial initiatives.

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How to Cite
Martes, A. C. B., & Rodriguez, C. L. (1). Afiliação religiosa e empreendedorismo étnico: o caso dos brasileiros nos Estados Unidos. Journal of Contemporary Administration, 8(3), 117-141. https://doi.org/10.1590/S1415-65552004000300007
Section
Articles
Author Biographies

Ana Cristina Braga Martes, Universidade de São Paulo

Doutora pela Universidade de São Paulo. Professora de Sociologia da Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas e coordenadora do projeto Redes Sociais e Empresas. É autora do livro: Brasileiros nos Estados Unidos - um estudo sobre imigrantes em Massachusetts, editado pela Paz e Terra e co-organizadora do livro: Fronteiras Cruzadas da mesma editora. Suas áreas de interesse em pesquisa são empreendedorismo étnico, migrações internacionais, sociologia das organizações e sociologia econômica.

Carlos L. Rodriguez, Florida Atlantic University

Doutor em Administração pela Florida Atlantic University, Mestre em Negócios Internacionais pela Universidade da Carolina do Sul e Graduado em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor do Departamento de Gerência e Marketing da Escola de Negócios da Universidade da Carolina do Norte em Wilmington. Sua área de interesse em pesquisa é a investigação de fatores que influenciam o desempenho das empresas em economias emergentes, com foco especial nos efeitos da cooperação entre empresas e nos mecanismos de aprendizado das organizações.