The Leadership is Leaving, Now What? Change Management in a Science Park



Main Article Content

Isabel de Sá Affonso da Costa
https://orcid.org/0000-0002-4386-9385 orcid
Elaine Maria Tavares
https://orcid.org/0000-0002-1107-2101 orcid

Abstract

This teaching case describes the organizational change process of the Federal University of Rio de Janeiro Science Park (PTEC-UFRJ), an organization that plays a leading role in the innovation ecosystem of both the university and its surrounding state. The change process began in 2019, rooted on the leadership’s view that the Park’s economic sustainability depends on strategic redirection and transformation of employees’ attitudes and behavior, along with the redesign of PTECUFRJ’s internal processes. However, PTEC-UFRJ has the peculiarity of having its leadership appointed by the University Dean’s Office. In this context, management initiatives directed to supporting the change process are fundamental to secure its achievements and ensure its continuity. The case describes the decisions and actions took by PTECUFRJ’s executive director in order to guide the strategic change in the Park and the challenges faced. In view of the results and objectives already achieved, the most important point is to discuss PTEC-UFRJ’s future perspectives, the role of leadership and organizational policies, and practices that guarantee the sustainability of the organizational change. 



Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Costa, I. de S. A. da, & Tavares, E. M. (2024). The Leadership is Leaving, Now What? Change Management in a Science Park. Journal of Contemporary Administration, 28(1), e230087. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2024230087.en
Section
Cases for Teaching

References

Alberton, A., & Silva, A. B. (2018). Como escrever um bom caso para ensino? Reflexões sobre o método. Revista de Administração Contemporânea, 22(5), 745-761. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2018180212
Andersen, E. (2022). Mudar é difícil. Veja como torná-lo menos doloroso. Harvard Business Review. https://hbr.org/2022/04/change-is-hard-heres-how-to-make-it-less-painful?language=pt
Chimenti, P. C. P. S. (2020). Reflexões sobre casos de ensino memoráveis. Revista de Administração Contemporânea, 24(5), 376-379. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2020200102
Dias, M. A. M. J., & Borges, R. S. G. (2015). Estilos de liderança e desempenho de equipes no setor público. REAd. Revista Eletrônica de Administração, 21, 200-221. https://doi.org/10.1590/1413-2311.0542014.53468
Hughes, M. (2016). Leading changes: Why transformation explanations fail. Leadership, 12(4), 449-469. https://doi.org/10.1177/1742715015571393
Kotter, J. P. (1995). Liderando a mudança: Por quê os esforços de transformação falham. Harvard Business Review, 73, 259-267. https://hbr.org/1995/05/leading-change-why-transformation-efforts-fail-2?language=pt.
Maheshwari, S., & Vohra, V. (2015). Identifying critical HR practices impacting employee perception and commitment during organizational change. Journal of Organizational Change Management, 28(5), 872-894. https://doi.org/10.1108/JOCM-03-2014-0066
Mauffette-Leenders, L. A., Erskine, J. A., & Leenders, M. R. (1997). Learning with Cases. University of Western Ontario.
Mehboob, F., Othman, N., Fareed, M., & Raza, A. (2022). Avaliações da mudança e ressignificação do trabalho como base para inculcar o apoio à mudança: Uma manifestação bifacetada. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 24(2), 207-229. https://doi.org/10.7819/rbgn.v24i2.4165
Parque Tecnológico da Universidade Federal do Rio de Janeiro. (2020). Relatório de sustentabilidade do Parque Tecnológico da UFRJ 2019. https://www.parque.ufrj.br/wp-content/uploads/2021/07/Relatorio-de-Sustentabilidade-Parque-2019-PT.pdf
Parque Tecnológico da Universidade Federal do Rio de Janeiro. (2022). Relatório de sustentabilidade do Parque Tecnológico da UFRJ 2020-2021. https://www.parque.ufrj.br/wp-content/uploads/2022/05/Relatorio-de-Sustentabilidade-PTec2020-2021.pdf
Parque Tecnológico da Universidade Federal do Rio de Janeiro. (2023). Planejamento Estratégico do Parque Tecnológico da UFRJ 2020-2030. UFRJ.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2014a). Liderança. In S. P. Robbins, & T. A. Judge (Eds.), Fundamentos do comportamento organizacional (pp. 249-275). Pearson.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2014b). Mudança organizacional e gestão do estresse. In S. P. Robbins, & T. A. Judge (Eds.), Fundamentos do comportamento organizacional (pp. 370-390). Pearson.
Rodrigues, D. F., & Narducci, V. (2021). Mudança e cultura organizacional. FGV Editora.
Roesch, S. M. A. (2006). Notas sobre a construção de casos para ensino. Encontro Nacional da Anpad, 2006, Salvador, 30. http://www. anpad.org.br/eventos.php?cod_evento=1&cod_edicao_subsecao=149&cod_evento_edicao=10&cod_edicao_ trabalho=5497
Schermuly, C., Creon, L., Gerlach, P., Graßmann, C., & Koch, J. (2022). Leadership styles and psychological empowerment: A meta-analysis. Journal of Leadership & Organizational Studies, 29(1), 73-95. https://doi.org/10.1177/15480518211067751
Silva, J. R. G., & Vergara, S. C. (2003). Sentimentos, subjetividade e supostas resistências à mudança organizacional. Revista de Administração de Empresas, 43(3),1 0-21. https://doi.org/10.1590/S0034-75902003000300002
Souza, R., & Wood, T., Jr. (2022). Múltiplas lentes de estudo e abordagem da liderança. Revista de Administração de Empresas, 62(6), e2021-0392. https://doi.org/10.1590/S0034-759020220607x