Gestão da qualidade: uma abordagem dialéctica



Main Article Content

Miguel Pina e Cunha
João Vieira da Cunha
Sônia Dahab

Abstract

This paper departs from the consideration of paradox as an organizational phenomenon, supporting the thesis that traditional management (thesis) should meet modern management (antithesis), in order to build a synthesis and not to achieve a solution of compromise. The application of a dialectical perspective to quality management leads to five principles: (1) less inspection to promote product quality, (2) control to promote autonomy, (3) authoritative leadership to promote participation, (4) distrust to promote trust, (5) routinization/planning to promote creativity. These principles are discussed, leading to the conclusion that the dialectical synthesis resulting from the confrontation between the traditional and the critical versions of quality management, promotes a stimulating view of quality.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Cunha, M. P. e, Cunha, J. V. da, & Dahab, S. (2018). Gestão da qualidade: uma abordagem dialéctica. Journal of Contemporary Administration, 5(spe), 197-215. https://doi.org/10.1590/S1415-65552001000500011
Section
Articles
Author Biographies

Miguel Pina e Cunha, Tilburg University

Doutor em Marketing pela Tilburg University, Holanda. Professor Auxiliar da Faculdade de Economia da Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Suas áreas de interesse em pesquisa são inovação, improvisação, modelos dialéticos de organização.

João Vieira da Cunha, Massachusetts Institute of Technology

Mestre em Comportamento Organizacional pelo ISPA e Doutorando em Administração no Massachusetts Institute of Technology, USA. Suas áreas de interesse em pesquisa são improvisação organizacional, impacto das tecnologias da informação nas organizações.

Sônia Dahab, Yale University

Doutora pela Yale University, USA. Professora Associada Convidada da Faculdade de Economia da Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Suas áreas de interesse em pesquisa são gestão internacional, qualidade, sistemas de franchising.