Referências teóricas em análise organizacional: um estudo das nacionalidades dos autores referenciados na literatura brasileira



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Sylvia Constant Vergara
Mario Couto Soares Pinto

Abstract

The main goal of this paper is to go on with the research started by Vergara and Carvalho Jr. (1995), which studied the nationality of the authors cited in brazilian organizational literature. It looks at the time gap between 1994 and 1998, shows the data concerning this period, and compares these data with those got by the earlier research. As that research investigated the 1989-1993 period, all together these two researches analyse an entire decade. There has been analised 292 articles and 6,812 citations. The sources were the proceedings of ENANPAD, RAE, RAP and RAUSP. The study concludes that American references have been the ones more used. The authors believe that one need to drive all efforts to elucidate some shadows areas that still lay over the motivations, conditions and constraints of those in charge to create an organization theory closer to our local questions. Such an effort will allow us check how developed is this arena in Brazil and, thus, this paper may be seen as a first step in this direction.

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How to Cite
Vergara, S. C., & Pinto, M. C. S. (2018). Referências teóricas em análise organizacional: um estudo das nacionalidades dos autores referenciados na literatura brasileira. Journal of Contemporary Administration, 5(spe), 103-121. https://doi.org/10.1590/S1415-65552001000500006
Section
Articles
Author Biographies

Sylvia Constant Vergara, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora da Escola Brasileira de Administração Pública da Fundação Getulio Vargas. Suas áreas de interesse em pesquisa são epistemologia da administração, desenvolvimento organizacional e gerencial, metodologia da pesquisa científica.

Mario Couto Soares Pinto, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Mestre em Administração de Empresas e Doutorando em Administração na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor e Coordenador Acadêmico da Escola Superior de Propaganda e Marketing, além de Professor do Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Suas áreas de interesse em pesquisa são epistemologia da administração de empresas, análise do poder, mudança na organização burocrática.