Planejamento estratégico de tecnologia para PMEs: o caso de empresa de autopeças no Rio Grande do Sul



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Paulo Antônio Zawislak
Luis Felipe Nascimento
Thaise Graziadio

Abstract

This paper proposes to test the characteristics of a framework for strategic management of technology, to be applied in the case of a medium-sized enterprise that produces autoparts in Rio Grande do Sul, Brazil. Through the strategic planning of technology it is possible to map the technological features of a firm and to identify its weak points. The methodology involves the investigation of several stages of the framework: 1) definition of the problem, 2) mapping of the external environment, 3) analyses of the firm's technological capability, 4) ability to transform information into solutions for problems, 5) definition of technological strategy and finally, 6) development and management of the project. The results suggest that most of the stages of the strategic planning framework are followed in this firm. However, except for the project, all the other stages are quite informal (non structured). Internal relations are usually based on people contacts and not formally organized. The information flow is also quite fragile and supported by staff's efforts; there is no systematic communication. This kind of procedure emphasizes the technological informality of the firm.

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How to Cite
Zawislak, P. A., Nascimento, L. F., & Graziadio, T. (1). Planejamento estratégico de tecnologia para PMEs: o caso de empresa de autopeças no Rio Grande do Sul. Journal of Contemporary Administration, 2(3), 27-43. https://doi.org/10.1590/S1415-65551998000300003
Section
Articles
Author Biographies

Paulo Antônio Zawislak, Universidade de Paris VII

Doutor em Ciências Econômicas pela Universidade de Paris VII, França. Professor Adjunto do Núcleo de Gestão da Inovação Tecnológia do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Suas áreas de interesse em pesquisa são gestão estratégica de tecnologia, cooperação tecnológica e economia da inovação. 

Luis Felipe Nascimento, Universidade de Kassel

Doutor em Economia e Meio Ambiente pela Universidade de Kassel, Alemanha, e Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria. Professor Adjunto do Núcleo de Gestão da Inovação Tecnológica do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Suas áreas de interesse em pesquisa são gestão ambiental na empresa, ISO 14000, tecnologias limpas, competitividade, inovação. 

Thaise Graziadio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com interesse de pesquisa na área de planejamento e gestão de ciência e tecnologia.Â