Repensando o processo de aprendizagem organizacional no agronegócio: um estudo de caso realizado numa cooperativa destaque em qualidade no RS



Main Article Content

Vania de Fátima Barros Estivalete
Mauri Leodir Löbler
Eugênio Ávila Pedrozo

Abstract

The objective of this article is to investigate the managerial learning styles as seen by Kolb (1978) and verify whether there is any relationship between learning styles and the Social Motives proposed by McClelland (1972). The strategic methodology used was the case study conducted in a top quality Cooperative located in the interior of Rio Grande do Sul, Brazil. The subjects of the research are 11, including the president, the Human Resources management and the managers of the business unities composing the Quality Management Committee. The data collection was based on questionnaires and semi-structured individual interviews. It was verified that managers with convergent and accommodative learning styles feel a higher need for power than for achievement. On the other hand, it was demonstrated that those with divergent and assimilative styles express a higher need for achievement than for power. Given the complexity of human behavior, the classification of administrators according to certain social styles and motives should not be viewed as something stagnant and definitive, but rather as a way of facilitating comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Estivalete, V. de F. B., Löbler, M. L., & Pedrozo, E. Ávila. (1). Repensando o processo de aprendizagem organizacional no agronegócio: um estudo de caso realizado numa cooperativa destaque em qualidade no RS. Journal of Contemporary Administration, 10(2), 157-178. https://doi.org/10.1590/S1415-65552006000200009
Section
Articles
Author Biographies

Vania de Fátima Barros Estivalete, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Agronegócios pelo Centro de Estudos e Pesquisas em Agronegócios (CEPAN) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Engenharia de Produção pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Assistente da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Suas áreas de interesse em pesquisa são aprendizagem organizacional, análise interorganizacional em agronegócios, aprendizagem interorganizacional, relacionamentos horizontais em rede, agronegócios, gestão de recursos humanos e análise de cadeias produtivas.

Mauri Leodir Löbler, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Engenharia de Produção pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professor Adjunto do Departamento de Ciências Administrativas da UFSM. Suas áreas de interesse em pesquisa são sistemas de informação, processo decisório e processos de aprendizagem.

Eugênio Ávila Pedrozo, Institut National Polytechnique de Lorraine

Doutor pelo Institut National Polytechnique de Lorraine (França). Professor Adjunto na Escola de Administração (PPGA/EA) e no Centro de Estudos e Pesquisas em Agronegócios (PPG-Agronegócios/CEPAN) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Suas áreas de interesse em pesquisa são análise interorganizacional (mesoanálise), estratégias coopetitivas organizacionais e interorganizacionais, análise de organizações de agronegócios, inovação, desenvolvimento sustentável e complexidade.