O discurso evolucionista e a prática involutiva: um estudo empírico sobre o impacto de mudanças tecnológicas sobre o desenho do trabalho em call centers



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Marcia Carvalho de Azevedo
Miguel Pinto Caldas

Abstract

Call centers are increasingly catching the attention of practitioners and academic researchers studying work design and labor processes. While the former tend to depict such centers as hightech, organic organizations, the latter - at least those with a more critical view of organizational reality - seem to be unveiling a different condition, marked by a mechanicist design. This paper follows a more critical stream of research, using data from a four case comparative study to understand work design transformation brought on by technology in call center environments. Results indicated that the evolutionist discourse is limited: in general, technology implementations in call centers investigated led to more machanicist organizations. However, at one center, the new technology was used to transform work in the opposite direction, leading to a more organic structure. Hence, the study reinforces the argument that not only technology, but also the manager conception of work and how such technology is implemented, are important to determine the evolution or involution of work design at call centers.

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How to Cite
Azevedo, M. C. de, & Caldas, M. P. (1). O discurso evolucionista e a prática involutiva: um estudo empírico sobre o impacto de mudanças tecnológicas sobre o desenho do trabalho em call centers. Journal of Contemporary Administration, 9(3), 33-55. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000300003
Section
Articles
Author Biographies

Marcia Carvalho de Azevedo, Fundação Getulio Vargas

Mestre em administração pela EAESP/FGV e Psicóloga organizacional pela UnB. Professora da PUC Campinas e da Facamp e consultora associada da TecnoMetrica. Suas áreas de interesse em pesquisa são: impacto da tecnologia nas organizações e processos de mudança organizacional.

Miguel Pinto Caldas, Fundação Getúlio Vargas

Doutor e Mestre em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas (FGV/SP). Graduado em Adminstração pela Universidade de Brasília (UnB). Vinculado à Loyola University, New Orleans. Suas áreas de interesse em pesquisa são: teoria organizacional, análise e cultura organizacional comparada e gestão internacional (foco em América Latina).