O impacto da orientação para o mercado e da orientação para aprendizagem sobre a inovação de produto: uma comparação entre a indústria eletroeletrônica e o setor de ensino universitário de administração



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Marcelo Gattermann Perin
Cláudio Hoffmann Sampaio
Sandro Nero Faleiro

Abstract

In spite of the theoretical consolidation of the theme Market Orientation and its influence on the organizational performance, a group of authors in the Marketing area has been arguing that the Market Orientation is necessary but not enough to sustain a competitive advantage for a long period. Trying to study more in depth this theme, this article presents the results of a research developed to investigate the relationship among Market Orientation, Learning Orientation and Innovation. For this purpose, a theoretical model, containing the hypothetical relationships among the referred constructs, was developed and tested through the application of the structural equations modeling methodology. The results of two surveys, developed in the Electro-Electronic Industry of Brazil and in the undergraduate courses in Business Administration associated to ANGRAD (Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração), have demonstrated a positive and significant influence of the Market Orientation on the Innovation of Products, besides the indirect impact of the Learning Orientation on the Innovation through its strong and positive influence on Market Orientation. Complemental results, future researches and managerial implications were, also, discussed.

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How to Cite
Perin, M. G., Sampaio, C. H., & Faleiro, S. N. (1). O impacto da orientação para o mercado e da orientação para aprendizagem sobre a inovação de produto: uma comparação entre a indústria eletroeletrônica e o setor de ensino universitário de administração. Journal of Contemporary Administration, 8(1), 79-103. https://doi.org/10.1590/S1415-65552004000100005
Section
Articles
Author Biographies

Marcelo Gattermann Perin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor do Mestrado em Administração e Negócios (MAN) da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Suas áreas de interesse em pesquisa são: marketing estratégico, orientação para o mercado, orientação para aprendizagem, CRM.

Cláudio Hoffmann Sampaio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor do Mestrado em Administração e Negócios (MAN) da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Suas áreas de interesse em pesquisa são: marketing estratégico, planejamento de marketing, orientação para o mercado, valor para o cliente.

Sandro Nero Faleiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor da UNIVATES. Suas áreas de interesse em pesquisa são: marketing, orientação para o mercado.