Gestão estratégica com responsabilidade social: arcabouço analítico para auxiliar sua implementação em empresas no Brasil



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Renata Buarque Goulart Coutinho
T. Diana L. v. A. Macedo-Soares

Abstract

As elsewhere in the world, firms in Brazil are increasingly concerned with social responsibility. Thus, organizational changes are being contemplated that have profound strategic implications. It is assumed here that, to be effective, such changes should be aligned with the firm's business strategy. The objective of this article is to share the results of extensive bibliographical and documentary research, in the fields of business and society and strategy management, with a view to enhancing the chances of success with development and implementation, in the Brazilian context, of social responsibility-oriented business strategies. It presents a set of conceptual tools that was constructed or adapted on the basis of a synthesis of pertinent elements from both the strategy and social responsibility literature. An example is given of how these tools can be used to help analyze which changes should be carried out, so as to ensure that the key practices for becoming a socially responsible firm are aligned with its business strategy, and thus contribute to its effectiveness.

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How to Cite
Coutinho, R. B. G., & Macedo-Soares, T. D. L. v. A. (1). Gestão estratégica com responsabilidade social: arcabouço analítico para auxiliar sua implementação em empresas no Brasil. Journal of Contemporary Administration, 6(3), 75-96. https://doi.org/10.1590/S1415-65552002000300005
Section
Articles
Author Biographies

Renata Buarque Goulart Coutinho, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Mestre e Doutoranda em Administração de Empresas na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Suas áreas de interesse em pesquisa são ética, responsabilidade social corporativa, desenvolvimento social.

T. Diana L. v. A. Macedo-Soares, Universidade de Montreal

Ph.D. em Filosofia pela Universidade de Montreal, Canadá. Professora Associada e Coordenadora de Pesquisa do Departamento de Administração do Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, além de Membro da New York Academy of Sciences, da Strategic Management Society e da Strategic Planning Society, USA, Membro Sênior da American Society for Quality, USA, e Membro da Câmara de Comércio Americana. Suas áreas de interesse em pesquisa são estratégias competitivas e colaborativas, metodologia de pesquisa.