Qualificação, competência técnica e inovação no ofício docente para a melhoria da qualidade do ensino fundamental



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Laura da Veiga
Maria Ruth Siffert Diniz Teixeira Leite
Vanda Catarina Duarte

Abstract

This article discusses the importance of teachers training to the pupils performance in a socioeconomic context established at schools from the 1990s on. The research problem was the following: what was the importance of the teachers training in the pupils performance from Januaria and Montes Claros? The data were collected in Januária and Montes Claros from October 1999 to February 2000. They were referred to the pupils families socioeconomic background, to the teachers profile and the pedagogical support available at the schools. The sample was made up of six schools in each municipality, being three from Minas Gerais, Brazil, and three from the municipality system; amounting to 12 schools. Indexes were established in order to compare the data collect from the teachers, schools heads and members of the pupils families. The main conclusion was that the kind of teachers' training offered did not succeed in improving school performance for childrens belonging to families from low socioeconomic background.

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How to Cite
Veiga, L. da, Leite, M. R. S. D. T., & Duarte, V. C. (1). Qualificação, competência técnica e inovação no ofício docente para a melhoria da qualidade do ensino fundamental. Journal of Contemporary Administration, 9(3), 143-167. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000300008
Section
Articles
Author Biographies

Laura da Veiga, Universidade de Stanford

Doutora em Sociologia da Educação pela Universidade de Stanford. Professora em nível de mestrado e doutorado da Fundação João Pinheiro. Pesquisadora do CNPq nível I-B. Suas áreas de interesse em pesquisa são educação e avaliação de políticas sociais e desigualdades.

Maria Ruth Siffert Diniz Teixeira Leite, Fundação João Pinheiro

Mestre em Administração Pública pela Escola de Governo da Fundação João Pinheiro. Professora e Coordenadora de cursos de pós-graduação lato-sensu na área da administração pública na Fundação João Pinheiro. Técnica da Fundação João Pinheiro. Suas áreas de interesse em pesquisa são políticas sociais, em especial na área de educação.

Vanda Catarina Duarte, Fundação João Pinheiro

Mestre em Administração Pública pela Escola de Governo da Fundação João Pinheiro. Professora e Coordenadora de cursos de pós-graduação lato-sensu na área da administração pública na Fundação João Pinheiro. Técnica da Fundação João Pinheiro. Suas áreas de interesse em pesquisa são políticas sociais, em especial na área de educação.