As compras não planejadas em supermercados: a importância do tempo e da organização da loja na determinação dos gastos



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Claudio Felisoni de Angelo
João Paulo de Lara Siqueira
Luiz Paulo Lopes Fávero

Abstract

As a result of the many changes that are happening in the Brazilian retail, firms are being forced to pay close attention to their operations. This paper analyses how layout and the time spent inside the stores impact the total expenditure of the consumers, especially those that were not previously planned. Using data from a field research carried out by Programa de Administração de Varejo (PROVAR) in the second semester of 2001, two models were built: the first with the group of interviewed people who spent more than previously planned and the second with the consumers that spent the same or less than planned. It was possible to observe that the expenditure is very sensible to the time people stay inside the store. In relation to the layout of the products, it was observed that the group that spent less than planned reduced their purchase if complementary goods were put together.

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How to Cite
Angelo, C. F. de, Siqueira, J. P. de L., & Fávero, L. P. L. (1). As compras não planejadas em supermercados: a importância do tempo e da organização da loja na determinação dos gastos. Journal of Contemporary Administration, 7(3), 149-162. https://doi.org/10.1590/S1415-65552003000300008
Section
Articles
Author Biographies

Claudio Felisoni de Angelo, Universidade de São Paulo

Doutor em Economia pela Universidade de São Paulo. Professor Titular da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. Suas áreas de interesse em pesquisa são varejo, serviços, distribuição e mercado de consumo.

João Paulo de Lara Siqueira, Universidade de São Paulo

Mestre e Doutorando em Administração de Empresas pela Universidade de São Paulo, com interesse em pesquisa nas áreas de varejo, serviços, distribuição e mercado de consumo.

Luiz Paulo Lopes Fávero, Universidade de São Paulo

Mestrando em Administração de Empresas pela Universidade de São Paulo, com interesse em pesquisa nas áreas de varejo, serviços, distribuição e mercado de consumo.