Refinando a conjetura PBZ: uma revisão da relação entre importância e tolerância em qualidade de serviços



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Frederico A. de Carvalho
Valdecy F. Leite

Abstract

This paper revisits a conjecture - originally stated by Parasuraman, Berry and Zeithaml (PBZ) - according to which the greater the perceived importance of a service quality attribute, the thinner should be the corresponding tolerance zone. The paper tests the intuitive idea that importance is directly associated to the minimum acceptable level of service. Data originated from a study of postal services in Brazil and were collected through a postal, three-column SERVQUAL-type questionnaire returned by 540 Brazilian companies. Results suggest that minimum service is a better measure of importance in comparison to the tolerance width and imply that researchers may limit their search for important attributes to computing and ordering the corresponding minimum level of service.

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How to Cite
Carvalho, F. A. de, & Leite, V. F. (1). Refinando a conjetura PBZ: uma revisão da relação entre importância e tolerância em qualidade de serviços. Journal of Contemporary Administration, 5(1), 43-60. https://doi.org/10.1590/S1415-65552001000100004
Section
Articles
Author Biographies

Frederico A. de Carvalho, Universidade Católica de Louvain

Doutor pela Universidade Católica de Louvain, Bélgica. Professor do Instituto de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Sua área de interesse em pesquisa é marketing de serviços.

Valdecy F. Leite, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Marketing pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor da Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio de Janeiro, com interesse em pesquisa na área de pesquisa de marketing.