Treinamento: análise do relacionamento da avaliação nos níveis de reação, aprendizagem e impacto no trabalho



Main Article Content

Gardênia Abbad
Ana Lidia Gomes Gama
Jairo Eduardo Borges-Andrade

Abstract

The present paper aims to report the validation of training reaction scales, as well as to report the results from an analysis of the relationship among the three most common levels: reaction, learning and impact of training on work. The scientific literature has shown that the relationship between these levels has not always been significant, or toward the predicted direction. Despite their relevance, valid and reliable reaction measures are very rare. The used reaction questionnaire contains 39 items. It was applied in a sample of 229 training events. Approximately 3,700 valid questionnaires were subjected to factorial analysis (PAF - direct oblimin) and internal consistency analysis (Cronbach's alpha). Two scales with high level of reliabily were obtained: one of them concerning training reactions and the another concerning the instructor performance. Finally, very strong relationships were found between the reaction and impact levels, but poor relationships between the reactionand the learning level. The results are discussed in terms of their practical and theoretical implications for training evaluations.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Abbad, G., Gama, A. L. G., & Borges-Andrade, J. E. (1). Treinamento: análise do relacionamento da avaliação nos níveis de reação, aprendizagem e impacto no trabalho. Journal of Contemporary Administration, 4(3), 25-45. https://doi.org/10.1590/S1415-65552000000300003
Section
Articles
Author Biographies

Gardênia Abbad, Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia Social e do Trabalho pela Universidade de Brasília. Professora Adjunta do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília. Suas áreas de interesse em pesquisa são treinamento e desenvolvimento de pessoal, avaliação e gestão de desempenho, comportamento organizacional, organizações.

Ana Lidia Gomes Gama, Universidade de Brasília

Mestre em Psicologia pela Universidade de Brasília. Psicóloga do Laboratório de Psicologia Social e Organizacional da Universidade de Brasília, com interesse em pesquisa nas áreas de treinamento e desenvolvimento, organizações.

Jairo Eduardo Borges-Andrade, Florida State University

Ph.D. em Sistemas Instrucionais pela Florida State University, USA. Professor Titular do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília, além de Coordenador de projeto de pesquisa financiado pelo CNPq. Suas áreas de interesse em pesquisa são treinamento de pessoal, comportamento humano no trabalho, análise organizacional, administração de ciência e tecnologia.