Estratégia em pequenas empresas: uma aplicação do modelo de miles e snow



Main Article Content

Fernando A. P. Gimenez
Cleufe Pelisson
Eugênio G. S. Krüger
Paulo Hayashi Jr

Abstract

The objective of this paper was to identify competitive strategies adopted by small firms. Miles and Snow's (1978) model of competitive strategies was used to classify reported strategic choices. Data were collected with 107 enterprises in the city of Londrina, PR, Brazil, belonging to 8 different business sectors. Results indicated that 4 types of competitive strategies were found in accordance with Miles and Snow's (1978) model. Companies' performance differed according to competitive strategies, that is, reactors were less effective in terms of growth, thus confirming one of the main model's propositions. The most frequent strategy was analytical. No differences were found that could be attributed to manager's gender.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Gimenez, F. A. P., Pelisson, C., Krüger, E. G. S., & Hayashi Jr, P. (1). Estratégia em pequenas empresas: uma aplicação do modelo de miles e snow. Journal of Contemporary Administration, 3(2), 53-74. https://doi.org/10.1590/S1415-65551999000200004
Section
Articles
Author Biographies

Fernando A. P. Gimenez, Manchester Business School

Doutor em Administração pela Manchester Business School, UK. Professor Associado do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Maringá, além de Pesquisador do CNPq. Suas áreas de interesse em pesquisa são administração estratégica de pequenas empresas, cognição em administração e empreendedorismo.

Cleufe Pelisson, Universidade Estadual de Londrina

Especialista em Administração Hospitalar e em Metodologia do Ensino Superior. Professora Auxiliar do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Londrina. Suas áreas de interesse em pesquisa são metodologia do ensino superior, administração hospitalar e de pequenas empresas, empreendedorismo.

Eugênio G. S. Krüger, Universidade Estadual de Londrina

Graduando em Administração na Universidade Estadual de Londrina, com interesse em pesquisa na área de administração estratégica de pequenas empresas.

Paulo Hayashi Jr, Universidade Estadual de Londrina

Graduando em Administração na Universidade Estadual de Londrina, com interesse em pesquisa na área de administração estratégica de pequenas empresas.