Competências relevantes a profissionais da área de T&D de uma organização pública do Distrito Federal



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Maria de Fátima Bruno-Faria
Hugo Pena Brandão

Abstract

The main objective of this study has been to develop a device for identifying relevant professional competencies for T&D employees of a Brazilian public organization aiming to evidence the competency lacking in different segments of the organization. Data were collected through quantitative surveys and qualitative means (document analysis, interviews and techniques of brainstorming and brainwriting). In order to model the 86-item questionnaire, semantic and experts analysis were conducted. The questionnaires were submited to a sample of 66 employees of the organization. The results showed that, in average, the competencies listed in the questionnaire were considered very important for the employees' professional performance. In addition, several competency gaps were identified, which need to be treated by implementing training actions.

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Bruno-Faria, M. de F., & Brandão, H. P. (1). Competências relevantes a profissionais da área de T&D de uma organização pública do Distrito Federal. Journal of Contemporary Administration, 7(3), 35-56. https://doi.org/10.1590/S1415-65552003000300003
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Articles
Author Biographies

Maria de Fátima Bruno-Faria, Universidade de Brasília

Mestre e Doutoranda em Psicologia Social e do Trabalho na Universidade de Brasília. Professora Colaboradora do Instituto de Cooperação e Assistência Técnica da Associação de Ensino Unificado do Distrito Federal, além de Consultora de Instituições Públicas. Suas áreas de interesse em pesquisa são criatividade e inovação nas organizações, gestão de competências.

Hugo Pena Brandão, Universidade de Brasília

Mestre em Administração pela Universidade de Brasília. Professor Colaborador da Fundação Getulio Vargas e da Universidade de Brasília, além de Gerente da Divisão de Capacitação Corporativa do Banco do Brasil e Consultor de Empresas. Suas áreas de interesse em pesquisa são gestão estratégica de recursos humanos, gestão de competências, educação corporativa, aprendizagem organizacional.