Indicadores de desempenho como direcionadores de valor



Main Article Content

Eduardo Sérgio Ulrich Pace
Leonardo Fernando Cruz Basso
Marcos Alessandro da Silva

Abstract

This work determines the extend to which analysts use strategic performance measures in addition to traditional financial measures and in what intensity their use in a developing economy is influenced not only by the capacity to predict the value contained in information divulged by companies, but also by its ease of acquisition. The result of the survey was similar to the values obtained in the United States, referring to the predominance of traditional financial indicators, observing a trend for dependence on these indicators alone to change. The results obtained in the analyst's view of strategic measures recommended by the balanced scorecard related to product quality, customer satisfaction and human resource management were not as high as expected. On the other hand corporate governance and process efficiency demonstrated a superior performance, which was not the case of social responsibility categories, which were among those with the worst performance. A communication gap between companies and investors was found and should be overcome by the dialogue between investment analysts and companies with the disclosure of non-financial measures.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Pace, E. S. U., Basso, L. F. C., & Silva, M. A. da. (1). Indicadores de desempenho como direcionadores de valor. Journal of Contemporary Administration, 7(1), 37-65. https://doi.org/10.1590/S1415-65552003000100003
Section
Articles
Author Biographies

Eduardo Sérgio Ulrich Pace, Universidade de São Paulo

Graduado em Economia pela Universidade de São Paulo, em Direito pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e Mestrando em Administração de Empresas na Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professor do Curso de Graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Suas áreas de interesse em pesquisa são finanças, planejamento financeiro e estratégico.

Leonardo Fernando Cruz Basso, New School for Social Research

Ph.D. em Economia pela New School for Social Research, USA. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Suas áreas de interesse em pesquisa são avaliação de investimento, criação de valor para os acionistas, direcionadores de valor.

Marcos Alessandro da Silva, Universidade Federal de São Paulo

Doutorando em Medicina na Universidade Federal de São Paulo. Professor do Curso de Mestrado da Escola Paulista de Medicina da Universidade Federal de São Paulo e do Curso de Graduação em Economia da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Sua área de interesse em pesquisa é estatística geral e econômica.