Avaliação de treinamento a distância: reação, suporte à transferência e impactos no trabalho



Main Article Content

Renata Silveira Carvalho
Gardênia Abbad

Abstract

The use of Internet in distance trainings is being emphasized although systematic evaluations of these interventions are barely known. The present research evaluates prediction models of three criterion variables: Learning scores and Training Impact at Work (in depth and in extent). The antecedent variables of the models integrate the following components: Reactions, Trainee Characteristics and Transfer Support. A distance training course based on Internetand nationally offered free of costs was evaluated. Data were captured with digitalized questionnaires, hosted in Internet pages. The database files varied from 340 to 1659 cases. The techniques chosen were multiple regression analyses, with enter and stepwise methods. The prediction model of Learning Scores show an influence of variables such as the use of interaction tools and Reactions to Results and Applicability. The investigation models of Impacts at Work indicate that better results in the criterion variables are obtained by individuals who perceive more positively the results and the applicability of the course, who indicate the lack of transfer support and who have elaborated a business plan. The present research discusses the limitations of the study as well as its practical and theoretical contributions and implications.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Carvalho, R. S., & Abbad, G. (1). Avaliação de treinamento a distância: reação, suporte à transferência e impactos no trabalho. Journal of Contemporary Administration, 10(1), 95-116. https://doi.org/10.1590/S1415-65552006000100006
Section
Articles
Author Biographies

Renata Silveira Carvalho, Universidade de Brasília

Mestre em Psicologia Social e do Trabalho pela Universidade de Brasília (UnB). Professora da Faculdade Brasília de Tecnologia, Ciências e Educação (FacBrasília) e Centro Universitário Planalto do Distrito Federal (UNIPLAN). Integrante do Núcleo de Excelência em Treinamento e Comportamento no Trabalho (PRONEX/CNPq). Instrutora e consultora em Treinamento e Desenvolvimento, Comportamento Organizacional e Ergonomia. Suas áreas de interesse em pesquisa são treinamento, desenvolvimento e educação, presencial e a distância.

Gardênia Abbad, Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia Social e do Trabalho pela Universidade de Brasília (UnB). Professora adjunta do Departamento de Psicologia Social e do Trabalho do Instituto de Psicologia nos cursos de graduação e pós-graduação stricto e lato sensu em Psicologia e nos cursos de Especialização e Mestrado Profissional na Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia da Universidade de Brasília (UnB). Consultora e instrutora nas áreas de treinamento, desenvolvimento, educação corporativa e comportamento organizacional. Integrante do Núcleo de Excelência em Treinamento e Comportamento no Trabalho (PRONEX/CNPq). Suas principais áreas de interesse em pesquisa são aprendizagem em organizações, treinamento, desenvolvimento e educação corporativa, cursos presenciais e a distância e qualificação profissional.