Marketing de relacionamento junto a consumidores finais: um estudo exploratório com grandes empresas brasileiras



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André Cauduro D'Angelo
Heleno Schneider
Juliano Aita Larán

Abstract

Relationship marketing is a corporative philosophy that aims at building and keeping long-term individual relationships with clients. In corporative and customer markets it demands cultural, strategic and operational actions aligned with its principles. This article describes and analyzes how big Brazilian companies are developing relationships with final customers vis-à-vis the theory-in-use recommendations. The results - obtained through 19 in-depth interviews - indicate that companies use relationship marketing in a partial way, having difficulties in all of its dimensions. Despite the fact that companies are aware of its importance, they are not able to insert relationship marketing into their organizational culture and strategy, putting more importance on operational tools. The article analyses the possible causes for the identified gaps, and suggests reviewing the relevance of the theory-in-use of this Marketing field.

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How to Cite
D’Angelo, A. C., Schneider, H., & Larán, J. A. (1). Marketing de relacionamento junto a consumidores finais: um estudo exploratório com grandes empresas brasileiras. Journal of Contemporary Administration, 10(1), 73-93. https://doi.org/10.1590/S1415-65552006000100005
Section
Articles
Author Biographies

André Cauduro D'Angelo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Administração/Marketing pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Suas áreas de interesse em pesquisa são cultura do consumo, estratégia empresarial, comportamento do consumidor e macromarketing.

Heleno Schneider, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Suas áreas de interesse em pesquisa são estratégia de marketing e comportamento do consumidor

Juliano Aita Larán, University of Florida Marketing Department

Doutorando em marketing no Marketing Department da University of Florida. Mestre em Administração/Marketing pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Suas áreas de interesse em pesquisa são comportamento do consumidor, processamento de informações, pensamento contratatual e processos de inibição da memória