Aprendizagem tecnológica compensa? implicações da acumulação de competências tecnológicas para o aprimoramento de performance técnico-econômica em uma unidade de aciaria no Brasil (1997-2001)



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Eduardo Côrtes de Castro
Paulo Negreiros Figueiredo

Abstract

This paper focuses on the implications of learning processes for technological capability accumulation and performance improvement. These relations are evaluated through a single case study in the steelmaking unit of Companhia Siderúrgica Nacional (1997-2001). Recently developed frameworks in literature on technological capability accumulation and learning processes have been used, but adapted to the unit studied. The technological capability is assessed in levels of competence to process, product and equipment functions. The learning processes are analysed in processes (inner and outer knowledge acquisition, socialization and codification) and examined in the light of their key-features (variety, intensity, functioning and interaction). The study has found that the technological capability accumulation through learning processes had positive implications to the improvement of the unit's performance.

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Castro, E. C. de, & Figueiredo, P. N. (1). Aprendizagem tecnológica compensa? implicações da acumulação de competências tecnológicas para o aprimoramento de performance técnico-econômica em uma unidade de aciaria no Brasil (1997-2001). Journal of Contemporary Administration, 9(spe1), 87-108. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000500006
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Articles
Author Biographies

Eduardo Côrtes de Castro, Fundação Getulio Vargas

Mestre em administração de empresas pela EBAPE/FGV (Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas/Fundação Getulio Vargas). Mestre em engenharia metalúrgica pela PUC/RJ (Pontifícia Universidade Católica / Rio de Janeiro). Coordenador de desenvolvimento de produtos da aciaria da Companhia Siderúrgica Nacional. Membro do Programa de Pesquisa em Aprendizagem Tecnológica e Inovação Industrial no Brasil, da EBAPE/FGV. Suas áreas de interesse em pesquisa são gestão do conhecimento voltado para o desenvolvimento tecnológico industrial, inovação tecnológica e competitividade internacional de empresas situadas em países emergentes.

Paulo Negreiros Figueiredo, University of Sussex

Ph.D. em gestão tecnológica e inovação pelo SPRU - Science and Technology Policy Research, University of Sussex, Reino Unido. Professor da Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas (EBAPE), Fundação Getulio Vargas (FGV). Coordenador do Programa de Pesquisa em Gestão da Aprendizagem Tecnológica e Inovação Industrial no Brasil da EBAPE/FGV. Suas áreas de interesse em pesquisa são gestão do desenvolvimento tecnológico, inovação industrial e competitividade internacional de empresas em economias emergentes, tanto pela perspectiva de gestão empresarial como pela perspectiva de política tecnológica.