Expatriação e estratégia internacional: o papel da família como fator de equilíbrio na adaptação do expatriado



Main Article Content

Neuri Amabile Frigotto Pereira
Ricardo Pimentel
Heitor Takashi Kato

Abstract

This paper focuses on the importance of the international strategy and the role of the family in the process of the expatriates' adjustment in a foreign country. Being this adjustment one of the main factors in organizations international strategy success, it is discussed, by a review of the literature, the importance of internationalization, the nature of the activity of the expatriate, the importance of them to their employers, the obstacles they confront and the role of the family to their social adjustment. The conclusion is that the family plays a critical role in expatriates' adjustment, and suggestions of new research topics, and also some hypothesis to be studied, are presented.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Pereira, N. A. F., Pimentel, R., & Kato, H. T. (1). Expatriação e estratégia internacional: o papel da família como fator de equilíbrio na adaptação do expatriado. Journal of Contemporary Administration, 9(4), 53-71. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000400004
Section
Articles
Author Biographies

Neuri Amabile Frigotto Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestre em Administração Estratégica pela PUC/PR. Diretora Financeira da SPAIPA Indústria de bebidas S.A. Suas áreas de interesse em pesquisa são finanças, controladoria, tecnologia da informação e administração estratégica.

Ricardo Pimentel, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestre em Administração Estratégica pela PUC/PR. Professor Adjunto I na Faculdade OPET e consultor de empresas. Suas áreas de interesse em pesquisa são marketing e administração estratégica.

Heitor Takashi Kato, Fundação Getulio Vargas

Doutor em Administração pela EAESP/FGV. Professor adjunto do PPAD-Programa de Pós-Graduação em Administração/CCSA/PUCPR. Suas áreas de interesse em pesquisa são marketing, administração estratégica, métodos e modelos matemáticos, econométricos e estatísticos.