Códigos de ética corporativa e a tomada de decisão ética: instrumentos de gestão e orientação de valores organizacionais?



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Andréa Cherman
Patrícia Amélia Tomei

Abstract

The Corporate Code of Ethics, its format and ethical orientation, implementation framework and supporting tools included in the ethics management program, have a strong influence in the internal stakeholder ethical behavior, and, consequently, it reflects on the Ethical Decision Making Process in organizational daily activities. This study evaluates whether the values expressed in the ethics document, in fact, conduct the real practice in generating ethical decisions in the relationship organization-consumers. The analysis is done crossing three perspectives: from the ethics manager, the code content, values and supporting tools; from the lawyer advisor, the perception about the code of ethics, as the area which mediates the conflicts with consumers; and the practiced reality extracted from the public prosecuting processes opened by consumers. This analysis was carried out in four large companies pertaining to the Sector of Private Health Care System, which concentrates a large number of consumers' complaints. This study concludes that the values expressed in the document of ethics guide the ethical decision-making in those organizations that built the values along with the employees and/or disseminated them through consistent Ethical Programs, and that adopted ethics management tools which support open dilemma discussion.

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How to Cite
Cherman, A., & Tomei, P. A. (1). Códigos de ética corporativa e a tomada de decisão ética: instrumentos de gestão e orientação de valores organizacionais?. Journal of Contemporary Administration, 9(3), 99-120. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000300006
Section
Articles
Author Biographies

Andréa Cherman, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutoranda e Mestre em Administração de Empresas pelo Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (IAG/PUC-Rio). Graduada em Comunicação Social pela Escola de Comunicação Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro ECO/UFRJ Professora do Departamento de Administração e do Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Suas áreas de interesse em pesquisa são: comportamento humano e social nas organizações, cultura organizacional, comunicação organizacional e business & society - principalmente ética corporativa e cultura ética.

Patrícia Amélia Tomei, Universidade de São Paulo

Doutora em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP) e Mestre em Administração de Empresas pelo Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (IAG/PUC-Rio). Professora Associada do Departamento de Administração e do Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro PUC-Rio e professora visitante da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), Unisinos e Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Suas áreas de interesse em pesquisa são cultura e poder nas organizações, gestão de pessoas, comportamento humano e social nas organizações.