Contribuições teóricas e metodológicas da abordagem multinível para o estudo da aprendizagem e sua transferência nas organizações



Main Article Content

Maria Júlia Pantoja
Jairo Eduardo Borges-Andrade

Abstract

This analysis starts discussing the concepts of learning and transfer of learning into organizations, according to the theoretical controversies which are inserted in psychology and the use of these terms in the daily language. Afterwards, it synthesizes the principles of the multilevel approach to build up a theory and to accomplish research into organizations and shows how they can be used for understanding the transfer of learning that results from training and development processes. Then, it makes a survey of the national research production on learning transfer into organizations, showing how the measures of learning transfer into organizations have been done and how their predictors have been identified. Following, some methodological issues of part of this research is highlighted, based on two criteria: diversity of measurement and of studied predictors. Finally it suggests how future studies could take into account the multilevel approach.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Pantoja, M. J., & Borges-Andrade, J. E. (1). Contribuições teóricas e metodológicas da abordagem multinível para o estudo da aprendizagem e sua transferência nas organizações. Journal of Contemporary Administration, 8(4), 115-138. https://doi.org/10.1590/S1415-65552004000400007
Section
Articles
Author Biographies

Maria Júlia Pantoja, Universidade de Brasília

Doutora na área de Psicologia Social e do Trabalho da Universidade de Brasília (UnB). Professora no curso de graduação e mestrado em Administração de Empresas e Economia da Universidade Católica de Brasília (UCB). Suas áreas de interesse em pesquisa são treinamento e desenvolvimento de pessoal, estratégias de aprendizagem no trabalho, suporte à aprendizagem contínua e teoria multinível.

Jairo Eduardo Borges-Andrade, Florida State University

Ph.D em Sistemas Instrucionais pela Florida State University, EUA. Professor nos cursos de Graduação, Mestrado e Doutorado em Psicologia da Universidade de Brasília. Suas áreas de interesse em pesquisa são treinamento e desenvolvimento de pessoal, comportamento humano no trabalho, análise organizacional, gestão de ciência e tecnologia e teoria multinível.