Ventajas competitivas de la multinacional agroalimentaria en aspectos tecnológicos



Main Article Content

Oscar Alfranca
Ruth Rama
Nicholas Von Tunzelmann

Abstract

The main objective of this paper is to analyse patent portfolio behaviour in food and beverage multinationals (FBMs). In order to investigate the way food and beverage multinationals combine in house their various technological capabilities we analyse a panel of 18,611 utility (technical) patents and 1,359 design patents granted to such enterprises in the US during 1969-94. The methodology is based in the calculation of bivariate nonparametric correlations between the number of food patents and the number of patents granted in each of 10 non-core fields. Food patenting is positively associated with patenting in four technical fields: Biotechnology, Chemicals, Machinery and Other patents. The results are recurrent across different groups of firms classified by home-country, though the intensity of the statistical association varies. We recalculate the correlations for different sub-samples and observe that results are statistically robust. Finally, we identify the five most important innovators in the 11 technical fields and in design innovation for food packaging.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Alfranca, O., Rama, R., & Von Tunzelmann, N. (1). Ventajas competitivas de la multinacional agroalimentaria en aspectos tecnológicos. Journal of Contemporary Administration, 8(3), 167-185. https://doi.org/10.1590/S1415-65552004000300009
Section
Articles
Author Biographies

Oscar Alfranca, Universidade Autônoma de Barcelona

Doutor em Economia Aplicada pela Universidade Autônoma de Barcelona. Professor Titular de Economia Agrária na Universidade Politécnica da Catalúnia e pesquisador associado do Instituto Universitário de Estudos Europeus da Universidade Autônoma de Barcelona. Suas áreas de interesse em pesquisa são a competência tecnológica em mercados agroalimentares.

Ruth Rama, Universidade Autônoma de Barcelona

Doutora em Economia pela Universidade Autônoma de Barcelona. É pesquisadora do Instituto de Economia e Geografía do Conselho Superior de Investigações Científicas (CSIC) em Madri. É consultora do FAO, Unión Europea, OCDE e o Centro de Empresas Transnacionais das Nações Unidas. É autora do livro Investing in Food e editora do Multinational Agribusinesses. Suas áreas de interesse em pesquisa são aspctos relativos a inovação e multinacionais.

Nicholas Von Tunzelmann, Universidade de Oxford

Doutor pela Universidade de Oxford e Mestre pela Universidade de Canterbury (Nova Zelândia). È Catedrático de Economía da Ciência e Tecnologia de SPRU (Universidade de Sussex). Suas áreas de interesse em pesquisa são a evolução das capacidades tecnológicas, a governança dos sistemas micro e macroeconômicos e os determinantes de longo prazo do crescimento econômico.