Percurso semântico do tema empregabilidade: a (re)construção de parte da história de uma empresa de telefonia



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Alexandre de Pádua Carrieri
Amyra Moyzes Sarsur

Abstract

This article is a result of ten years of research on the transformations of the cultural significances in a company of the telecommunications sector. In the research, several semantic paths were analyzed. For this work, it was studied the discursive course of the theme employability. This theme was chosen based on the idea that employability would represent a strategy adopted by the high administration of the companies, in the sense of transferring the organization to the worker - the responsibility of the non-recruiting, or, of the dismissal. With the critical analysis of speeches, some hundred of interviews - conducted with managers and technicians, employees and former-employees, and a documental analysis of the studied company - were analyzed, therefore structuring the research of the discursive course of the theme employability. In the analysis of the data, three structuring phases were observed: the first one was only seen as a speech of the high administration; the second, regarded as theme shared by the high administration and by the management; and the third one, was seen as theme disseminated among all the organizational actors. Finally, it can also be observed that the semantic course of the employability evidenced a progressive weakness of the stability-fidelity pact among the employees and the researched company.

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How to Cite
Carrieri, A. de P., & Sarsur, A. M. (1). Percurso semântico do tema empregabilidade: a (re)construção de parte da história de uma empresa de telefonia. Journal of Contemporary Administration, 8(1), 129-150. https://doi.org/10.1590/S1415-65552004000100007
Section
Articles
Author Biographies

Alexandre de Pádua Carrieri, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Administração pelo Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração (CEPEAD), da Faculdade de Ciências Econômicas (FACE), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Adjunto da Faculdade de Ciências Econômicas (FACE), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Suas áreas de interesse em pesquisa são dimensão simbólica nas organizações e nas diferentes formas de gestão, discursos, culturas, identidades e imagens nas organizações, transformação nas organizações, gestão ambiental, gestão internacional.

Amyra Moyzes Sarsur, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade (FEA), da Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Administração pelo Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração (CEPEAD), da Faculdade de Ciências Econômicas (FACE), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Especialista em Recursos Humanos pela Faculdade de Ciências Gerenciais (UNA/CEPEDERH). Bacharel em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG). Bacharel em Psicologia pelas Faculdades Integradas Newton Paiva (UNICENTRO Newton Paiva). Professora na Fundação Dom Cabral (FDC) e em Cursos de Pós-Graduação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Fundação João Pinheiro (FJP). Suas áreas de interesse em pesquisa são gestão nas organizações, gestão de recursos humanos, competências estratégicas e individuais.