Análise estratégica sob ótica relacional: enfocando grupos e blocos estratégicos



Main Article Content

Irene Raguenet Troccoli
T. Diana L. v. A. Macedo-Soares

Abstract

This paper presents the main results of primary research that aimed at analyzing the impact of strategic alliances and networks on the conduct and performance of firms in strategic groups - set of firms that compete more fiercely among each other because they have similar scope and resource commitments. This relational analysis was part of a multiple case study in a Brazilian agribusiness sector, conducted with the help of the strategic block concept - set of firms that are connected more densely to each other than to other firms in the industry, forming thus a network. Indicators pertinent to the structure, modality and composition of strategic networks were applied to the case of firms in the orange juice industry that constituted, simultaneously, strategic group and block. Research results confirmed that relational analysis of strategic groups complements traditional analysis (e.g. positioning or resource-based view) - of strategic implications of organizational, structural and macro environmental factors specific to firms in the group. The results also strongly suggested that networks enable a firm of a strategic group to overcome inter-grupal barriers, inasmuch as that they complement capabilities, provide access to relevant information, contribute to scale economies and help manage risks and uncertainty.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Troccoli, I. R., & Macedo-Soares, T. D. L. v. A. (1). Análise estratégica sob ótica relacional: enfocando grupos e blocos estratégicos. Journal of Contemporary Administration, 8(1), 55-78. https://doi.org/10.1590/S1415-65552004000100004
Section
Articles
Author Biographies

Irene Raguenet Troccoli, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora e mestre em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). Graduada em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Consultora-associada à Fundação Getulio Vargas. Analista de desenvolvimento estratégico da Embratel. Suas áreas de interesse em pesquisa são Estratégias Empresariais, Marketing, Agronegócio, Telecomunicações.

T. Diana L. v. A. Macedo-Soares, Universidade de Montreal

Ph.D. em Filosofia pela Universidade de Montreal, Canadá. Professora Associada e Coordenadora de Pesquisa do Departamento de Administração do Instituto de Administração e Gerência da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (IAG/PUC-Rio), além de Membro da New York Academy of Sciences, da Strategic Management Society (E.U.A.), da Strategic Planning Society (U.K.) e Membro Senior da American Society for Quality - ASQ (E.U.A.) Suas áreas de interesse em pesquisa são a gestão de estratégias empresarias e corporativas, de melhoria contínua de performance - qualidade total, de alianças e redes estratégicas, bem como questões correlatas como avaliação e medição de desempenho.