O que o cliente de bens industriais valoriza na relação com os seus fornecedores: o caso de empresas do setor metal mecânico



Main Article Content

Manuel Fernandes Silva Souza
Roberto Giro Moori
Reynaldo Cavalheiro Marcondes

Abstract

This article deals with the identification of the key-factors of client retention in the metal mechanical sector. The research that gave support to it used a nonprobabilistic sample of companies associated to ABIMAQ (Brazilian Association of the Industry of Machines and Equipment) composed of 38 executives. For the data treatment were applied descriptive statistics and multivariate analysis techniques and the results revealed that the ten retention key-factors can be summarized into two factors called main and secondary factor. The quality of the products is preponderant factor to the client retention and when the data treatment technique was changed, quality of the products was proven as the main factor, while the other key-factors had not kept their position. The main emphasis to companies of the sample is given to the product much more than to the questions of reliability, speed and flexibility showing that companies do not still have an integrated vision of the business process. Finally, this study showed that to identify the client retention key-factors do not constitute one of the easiest tasks. Thus, this challenge will persist, maybe, for a long time.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Souza, M. F. S., Moori, R. G., & Marcondes, R. C. (1). O que o cliente de bens industriais valoriza na relação com os seus fornecedores: o caso de empresas do setor metal mecânico. Journal of Contemporary Administration, 8(1), 35-54. https://doi.org/10.1590/S1415-65552004000100003
Section
Articles
Author Biographies

Manuel Fernandes Silva Souza, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Mestre em Administração de Empresas pela Faculdade de Contabilidade, Economia e Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professor Titular do Centro Universitário Municipal de São Caetano do Sul - IMES. Suas áreas de interesse em pesquisa são Administração da Produção, Gestão da Cadeia de Suprimentos e Marketing.

Roberto Giro Moori, Universidade de São Paulo

Doutor em Engenharia da Produção pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (USP), Professor Titular em Administração da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Suas áreas de interesse em pesquisa são Operações e Gestão de Redes de Negócios.

Reynaldo Cavalheiro Marcondes, Universidade de São Paulo

Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade (FEA) da Universidade de São Paulo (USP). Professor Titular em Administração da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Suas áreas de interesse em pesquisa são Estratégias e Comportamento Organizaciona.