Impacto do treinamento no trabalho: investigando variáveis motivacionais e organizacionais como suas preditoras



Main Article Content

Érika Rodrigues Magalhães Lacerda
Gardênia Abbad

Abstract

This research had as a main objective to test a model of Training Impact Evaluation at Work. Three stages were accomplished: (1) the construction and validation of a scale of Training Instrumental Value; (2) the improvement and validation of the scales of Motivation to Learn, Motivation to Transfer and Support Before Training; and (3) the investigation of the relationship among the characteristics of the training participants (Motivation to Learn, Motivation to Transfer and Training Instrumental Value), Reactions and Support to the Transfer of Training; as independent variables, and Impact of Training at Work, as dependent variable. The answers of the participants of 28 courses to the scales were submitted to exploratory data analysis, principal components analysis, factor analysis, reliability analysis and standard multiple regression. The results of the stages 1 and 2 showed valid and accurate one factor scales. In the stage 3, the standard multiple regression analysis showed only three explained variable of self-evaluation of Impact of Training at Work: Manager and Social Support, Training Instrumental Value and Reaction of the Participant to the Instructor. Some theoretical and practical implications of those discoveries are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Lacerda, Érika R. M., & Abbad, G. (1). Impacto do treinamento no trabalho: investigando variáveis motivacionais e organizacionais como suas preditoras. Journal of Contemporary Administration, 7(4), 77-96. https://doi.org/10.1590/S1415-65552003000400005
Section
Articles
Author Biographies

Érika Rodrigues Magalhães Lacerda, Universidade de Brasília

Graduada e Mestre em Psicologia Social e do Trabalho pela Universidade de Brasília. Consultora do Sebrae Nacional, além de integrante do Grupo Pronex, do Programa de Apoio a Núcleos de Excelência do CNPq. Suas áreas de interesse em pesquisa são treinamento e desenvolvimento, avaliação de treinamentos, impacto do treinamento no trabalho, características da clientela, contextos de treinamento, educação à distância.

Gardênia Abbad, Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia Social e do Trabalho pela Universidade de Brasília. Professora do Departamento de Psicologia Social e do Trabalho da Universidade de Brasília, além de integrante do Grupo Pronex, do Programa de Apoio a Núcleos de Excelência do CNPq. Suas áreas de interesse em pesquisa são treinamento, desenvolvimento e educação em organizações, avaliação de treinamento e sistemas instrucionais, construção de medidas de avaliação de treinamento, transferência de aprendizagem e aprendizagem em organizações, treinamentos à distância.