Alinhamento estratégico entre os planos de negócio e de tecnologia de informação: um modelo operacional para implementação



Main Article Content

Ângela F. Brodbeck
Norberto Hoppen

Abstract

Strategic alignment, combined to strategic planning, is an important management tool. For this reason new approaches to strategic alignment promotion could help high-level management decisions and affect the organizational performance. This study of exploratory nature aims to develop an operational model of strategic alignment between business strategies and goals and information technology strategies and goals. To this model converge elements from classical strategic alignment models, studies about methodologies of strategic planning implementation, methodologies of integrated information systems implementation and findings from multiple case studies. The main results show that organizations always promote strategic alignment, with more or less intensity, even in an empirical and partial way. The most important alignment promoters to the implementation phase of strategic planning are the elements methodology and management tools, which can influence the commitment of the personnel involved in the planning process and positively affect achievement of goals.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Brodbeck, Ângela F., & Hoppen, N. (1). Alinhamento estratégico entre os planos de negócio e de tecnologia de informação: um modelo operacional para implementação. Journal of Contemporary Administration, 7(3), 9-33. https://doi.org/10.1590/S1415-65552003000300002
Section
Articles
Author Biographies

Ângela F. Brodbeck, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora Adjunta da Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Suas áreas de interesse em pesquisa são planejamento estratégico de tecnologia de informação, sistemas de informações gerenciais e estratégicos, sistemas de informação integrados e metodologias de implementação.

Norberto Hoppen, Université Pierre Mendès-France

Doutor em Administração de Empresas pela Université Pierre Mendès-France, França. Professor Titular da Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Suas áreas de interesse em pesquisa são planejamento estratégico de tecnologia de informação, sistemas de informações gerenciais e estratégicos, sistemas de apoio à decisão, sistemas de informação integrados e seu impacto.