Estratégia, fatores de competitividade e contexto de referência das organizações: uma análise arquetípica



Main Article Content

Clóvis L. Machado-da-Silva
Solange de Lima Barbosa

Abstract

The valuation of competitiveness only on the basis of economic performance imposes limits to the concept which has been studied mainly as confined to operational efficiency. It's means that competitiveness would derive from organizational excellence in performance which could be evaluated by means of economic and financial measures. However, there are enough arguments in the institutional theory literature that make us to believe organizational competitiveness also depends upon valued social conduct which may guarantee organizational legitimacy and survival. As such, this study sought to identify archetypes at three environmental levels based upon a set of values which represent patterns of competitiveness that have influence on organizational strategic positioning.

Downloads

Download data is not yet available.


Article Details

How to Cite
Machado-da-Silva, C. L., & Barbosa, S. de L. (1). Estratégia, fatores de competitividade e contexto de referência das organizações: uma análise arquetípica. Journal of Contemporary Administration, 6(3), 7-32. https://doi.org/10.1590/S1415-65552002000300002
Section
Articles
Author Biographies

Clóvis L. Machado-da-Silva, Michigan State University

Ph.D. em Estratégia, Mudança e Análise Organizacional pela Michigan State University, USA. Professor Titular e Coordenador do Centro de Pesquisa e Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Pesquisador 1-A do CNPq e Coordenador do Grupo de Pesquisa em Estudos Organizacionais e Estratégia. Suas áreas de interesse em pesquisa são teoria institucional, estratégia em organizações, mudança organizacional, análise comparativa de organizações, procedimentos quantitativos e qualitativos de pesquisa em organizações, cultura societária e cultura organizacional.

Solange de Lima Barbosa, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná. Professora Assistente do Curso de Administração e Membro do Grupo de Pesquisa em Administração Estratégica do Programa de Pós-Graduação em Administração da Pontifícia Universidade Católica do Paraná, além de Membro do Grupo de Pesquisa em Estudos Organizacionais e Estratégia do Centro de Pesquisa e Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Suas áreas de interesse em pesquisa são estratégia e competitividade organizacional, comportamento organizacional, gestão estratégica de relacionamentos com o mercado.