Desenvolvimento de produtos na indústria automobilística brasileira: perspectivas e obstáculos para a capacitação local



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Flávia Luciane Consoni
Ruy de Quadros Carvalho

Abstract

This paper is concerned with opportunities for activities of product development carried out by subsidiaries of the four biggest car makers based in Brazil: General Motors, Ford, Volkswagen and Fiat. The point made here is that the global strategies pursued by the car makers may not weaken the product development capability of their Brazilian subsidiaries. Empirical findings we have made up to now support this point. Based on interviews with the Brazilian subsidiaries, two distinct trajectories and product strategies are observed. Both General Motors and Fiat, adopting local product policies associated with partly decentralized global strategies, have increased their product activities and engineering staff in Brazil, strengthening their local capabilities in product development. In another direction, Ford, and to some extend Volkswagen, pursuing more centralized strategies of product development, have downsized the R&D area and engineering staff in their Brazilian subsidiaries.

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How to Cite
Consoni, F. L., & Carvalho, R. de Q. (1). Desenvolvimento de produtos na indústria automobilística brasileira: perspectivas e obstáculos para a capacitação local. Journal of Contemporary Administration, 6(1), 39-61. https://doi.org/10.1590/S1415-65552002000100004
Section
Articles
Author Biographies

Flávia Luciane Consoni, Universidade Estadual de Campinas

Mestre e Doutoranda em Política Científica e Tecnológica na Universidade Estadual de Campinas, com interesse em pesquisa nas áreas de capacitação tecnológica, internacionalização da P&D, atividades de desenvolvimento de produtos, relação de transnacionais com subsidiárias, reestruturação produtiva, relações de trabalho.

Ruy de Quadros Carvalho, University of Sussex

Doutor em Filosofia pela University of Sussex, UK. Professor Assistente do Departamento de Política Científica e Tecnológica da Universidade Estadual de Campinas. Suas áreas de interesse em pesquisa são capacitação tecnológica, inovação tecnológica, indicadores de inovação, normas de qualidade, competitividade industrial, educação profissional e emprego.Â